Pek_Snack_SBT_0112_33.jpg

Antal Csaba ügyvezető

A Pek-Snack Kft. magyar tulajdonban álló családi vállalkozásként jött létre 1998-ban. Az akkor még újdonságnak számító fagyasztott pékáruk előállításába és franchise-rendszerben történő értékesítésébe vágtak bele. A gyártás harminc fővel indult a vállalat saját tulajdonú, hatszáz négyzetméteres igali üzemében, ahonnan kezdetben a környékbeli, majd fokozatosan a dunántúli régiót látták el termékekkel, valamint a horvátországi piacot, ahol már az alapítást követő évben saját leányvállalatot hozott létre a cég. 2010-től pedig – az addigi korlátozott piaci lehetőségek megszűnésével – megjelentek a Pek-Snack látványpékségek az ország egész területén.
„Ma már Magyarország és a régió egyik legkorszerűbb sütőipari üzemében készítjük termékeinket a Somogy megyei Igalon, több mint 350 munkatársunknak köszönhetően. Az egykori kis létesítmény a folyamatos fejlesztések eredményeként mára 6000 négyzetméteres üzemmé nőtte ki magát, 2021-ben pedig egy újabb jelentős beruházással további 40 százalékkal növeltük kapacitásainkat” – mesélte Antal Csaba ügyvezető igazgató.

Pek-Snack funfact.jpg

A cég időközben a megye egyik legnagyobb munkáltatója lett, valamint a hazai piac meghatározó látványpékséghálózata. Termékeit több mint 1800 látványpékségben kínálja frissen sütve. 2021-ben 7,55 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 2020-hoz képest 31 százalékos, míg az utolsó, teljesen Covid-mentes évhez, 2019-hez képest 25 százalékos növekedés. A megelőző évvel szemben tavaly különösen az exportértékesítés ugrott meg, ami több mint 60 százalékkal fejlődött, ám a belföldi forgalom is csaknem 20 százalékkal emelkedett, ami annak is köszönhető, hogy a vállalat termékei az összes nagyobb hazai kiskereskedelmi lánc polcain megtalálhatóak.
„Hiszünk a folyamatos megújulásban és fejlesztésben. Szektorunk innovátoraiként folyamatosan dolgozunk új ízek, új terméktípusok fejlesztésén, valamint új piacok meghódításán. 1999 óta vagyunk jelen Horvátországban, 2021-ben pedig Szlovákiában és Bosznia-Hercegovinában is jelentős terjeszkedésbe kezdünk” – tudtuk meg a cégvezetőtől.

A koronavírus-járvány 2020-as indulásakor nagyon komoly problémákkal szembesültek a pékségek, a hálózat jelentős része bezárásra kényszerült, hiszen az üzletek jellemzően iskolai büfékben, közlekedési csomópontokban működnek. Ezeknek a pandémia alatt részben vagy egészben fel kellett függeszteniük a működést.

„Főleg az első pár hónap volt nehéz, de utána gyorsan ki tudtunk lábalni. Kerestünk külföldi piacokat, próbáltunk más értékesítési csatornákat felkutatni, például a fagyasztott termékeket direktben eladni a fogyasztóknak, akik akkor fokozottan vevők voltak az otthoni sütögetésre. 2020 tavasza volt a mélypont, de csináltunk egy nagyon komoly beruházást is, egyszóval előre menekültünk” – elevenítette fel Antal Csaba.

A társaság a szorult helyzetben több meghatározó – öszszességében több mint 1 milliárd forintnyi – beruházást hajtott végre az elmúlt évben is igali üzemében. Ennek egyik legjelentősebb eleme az automata gépsor beüzemelése. A Külgazdasági és Külügyminisztérium pályázatának köszönhetően elkészült kelesztő-sokkoló páros pedig 2021 közepétől vált a termelési folyamat meghatározó elemévé. A két fejlesztés eredményeként közel 40 százalékkal növekedett a vállalat kapacitása. A termelésnövekedés egyrészt a pandémiás időszak után tapasztalható keresletbővülés kiszolgálását tette lehetővé, másrészt megteremtette a stabil hátterét az új piacokra való nyitásnak. Belföld mellett ugyanis egyre nagyobb szerepet szánnak az külpiaci terjeszkedésnek. Jelenleg a cég termékei Horvátországban, Boszniában, Szlovákiában és Csehországban is kaphatóak, és további országokban is szeretnének megjelenni.

„A fejlesztések eredményeként a termékeink megbízhatóságot és magas minőséget nyújtanak vásárlóink és üzleti partnereink számára egyaránt. Ennek köszönhető, hogy pénzügyileg még a kihívásokkal teli 2020-as évben is stabilak maradtunk, mi több, piaci pozícióinkat tovább tudtuk erősíteni. Az eredményes üzletvitel hatására még a járvány idején is bővítettük a dolgozói állományt, amely jelenleg 350 fő körül alakul” – hangsúlyozta Antal Csaba.

Noha a látványpékségek piaca Magyarországon meglehetősen telített, a Pek-Snack Kft.-nek a számos kisvállalkozás mellett legalább három nagy, országos hálózattal bíró konkurens céggel is versenyeznie kell, több mint húsz éves működésük a bizonyíték rá, hogy a szó szoros értelmében jó receptet találtak. Antal Csaba szerint a sikerük alapja a magas termékminőség és a disztribúciós, logisztikai rendszer. A boltokat is támogatják különböző eszközökkel, például kemencével, bútorokkal, ezeket saját maguk gyártják le, emellett nagyon erős marketingtevékenységgel is támogatják partnereiket.

A cég nemrég kezdett bele egy új vonal kiépítésébe, ez lesz a Presso Point elnevezésű kávéház-hálózat, de a prímet továbbra is a fagyasztott pékáru viszi majd. Az előttük álló öt évben a Pek-Snack Kft. célja ezért az, hogy a régiós országokon belül meghatározó franchise-üzemeltetővé nője ki magát, és a jelenlegi állás szerint a legjobb úton halad ebbe az irányba. Ehhez persze rengeteg munka kell, de ezt Antal Csaba nem bánja, jobban hisz a kitartó, kemény munkában, mint a szerencsében. Utóbbi, mint mondja, számtalanszor hagyta cserben a céget az elmúlt időszakban: a covid után jött az orosz agresszió Ukrajna ellen, amelynek hatására az alapanyagárak az egekbe szöktek, a kiadások brutálisan emelkedtek.

A munka viszont meghozza a gyümölcsét, a vállalat a fogyasztók változó igényeit folyamatos innovációs tevékenységgel igyekszik kiszolgálni. Ennek köszönhető nemcsak az, hogy évről évre új termékeket, ízvariánsokat vagy új termékcsaládokat vezet be, de a márka arculatát is megújította. Fiatalosabb, élettel teli márkamegjelenést épített fel. Jó visszajelzés, hogy 2020-ban, és 2021-ben is elnyerték a legkiválóbb fogyasztói márkákat díjazó SUPERBRANDS minősítést.

Peck-Snack.jpg