DSC03555__springtech-automotive_OK.jpg

A családi vállalkozásként működő Springtech Automotive Zrt. haszongépjármű rugók, laprugók és felfüggesztési elemek fejlesztésével, tervezésével, gyártásával, nagy- és kiskereskedelmével foglalkozik, még pontosabban fogalmazva utángyártott laprugókat készítenek, melyek jelentősen olcsóbbak az eredeti laprugókhoz képest, miközben ugyanazt a teljesítményt nyújtják.
A cég termékei saját márkanév alatt Európa 30 országában kerülnek értékesítésre, Finnországtól, Lengyelországon és Németországon át Ciprusig, illetve időszakosan Szingapúrba, Dubaiba, Örményországba, Peruba és USÁ-ba is szállítanak.

„Magyarországon piacvezetők vagyunk, a környező országokban szintén erős pozíciókkal rendelkezünk, Romániában pedig egy leányvállalatot is létrehoztunk” – mondja Koncz Zoltán.
A cég ügyfelei a nagy autó- és teherautó alkatrész kereskedelmi láncok, szervizláncok, mezőgazdasági vontatmány és gépjármű felépítmény gyártók, 2021-ben pedig kísérleti jelleggel létrehozták a magyar ügyfeleket kiszolgáló online kiskereskedelmi üzletágukat. „Sokat tanultunk az online webshopos és az offline kiskereskedelemről az elmúlt években és mostanra látjuk igazán, hogy mekkora potenciál van benne. Ezen tapasztalatok alapján nemrég indítottuk útjára német és osztrák online kiskereskedelmi tevékenységünket, év végéig pedig az olaszországi kiskerünk is beindul” – meséli a cégvezető.

Fordulat a működésben

A Springtech Automotive Zrt. saját fejlesztésű termékekkel is rendelkezik, illetve további szabadalmi ötletekkel is készülnek a piac meghódítására, a fejlesztések azonban csak akkor kezdődhetnek el, amikor a cégvezetés elegendő kapacitást tud fordítani a projektre.
A cég működésében 2019 táján történt fordulat, ugyanis akkoriban a menedzsment még arra törekedett, hogy minél több gyártási, összeszerelési folyamatot tartson a kezében. Időközben azonban rájöttek, hogy a saját gyártás és az azzal összefüggő műszaki problémák megoldása eltérítették a fókuszt az igazi hozzáadott értéket és jelentős profitot generáló tevékenységről. Koncz Zoltán szerint ugyanis a piackutatás, termékfejlesztés- és tervezés, termék specifikáció készítése, marketing, branding, árszabás, disztribúciós csatornák optimalizálása, after sales szolgáltatások szakszerű kezelése a legfontosabb a cég hosszútávú sikere szempontjából. A gyártás kiszervezése után a Springtech Automotive Zrt. már csak a sürgős megrendeléseket, egyedi-vagy kis szériás, bevezetés alatt álló új termékeket gyárt saját üzemében.
A professzionális tervezésre nagy szükség van, ugyanis az európai piac közel felét jelenleg 5 nagyvállalat fedi le, amelyek több, mint egy évszázados beágyazódottsággal rendelkeznek. A Springtech a legfiatalabb szereplő, azonban jó eséllyel hamarosan a piac TOP5-jébe is bekerülhet.
Terveik szerint hamarosan nő a cég piaci részesedése, illetve újabb országokban is megjelennek termékeikkel. Emellett a nemzetközi kiskereskedelmi üzletág organikus fejlődését várják a következő évektől, saját fejlesztésű termékek nemzetközi bevezetését és továbbfejlesztését. „A legfontosabb feladatunk, hogy tudassuk a világgal, hogy itt vagyunk egy profin kialakított termékportfólióval, a nyugat-európai versenytársainkhoz képest versenyképesebb árú termékeinkkel, és tessék kipróbálni, hogy mit tudunk” – összegzi Koncz Zoltán.

funfact__0000s_0045_Springtech-Automotive-Zrt..png

Hosszú távú cél a tőzsde

Mindezek mellett maximálisan kihasználják, hogy a közép-európai régióban logisztikai előnyt élveznek, illetve a pozícióik javítása érdekében regionális raktárakat hoztak létre Olaszországban, Németországban, Lengyelországban, Szlovéniában, Ausztriában, Romániában.
A cég korábban sok magyarországi bankkal volt kapcsolatban, az üzletág sajátosságai miatt az aktív pénzintézeti kapcsolatok ugyanis nélkülözhetetlenek. A cégvezető elmesélése szerint a vállalat létrehozásához és a piac meghódításához szükséges irdatlan nagyságú összeg előteremtése jelentős áldozatvállalásokat igényelt, a család teljes megtakarítására szükség volt az induláshoz. „Nagyon nehéz volt egy multinacionális cég topmenedzseri pozícióját feladva a nulláról kezdeni, bemenni a magyar bankokba mikrovállalkozóként és végigcsinálni a bürokratikus és időpazarló hiteligényléseket. Ma már sok bank szeretne a számlavezetőnk lenni és hitelezni nekünk” – meséli Koncz Zoltán.
A cégvezető úgy gondolja, nagy segítség lett volna, ha az indulás éveiben létezett volna egy komoly exportpotenciállal rendelkező cégekre specializálódott magyarországi bank, amely a cégeket finanszírozási szempontból képes lett volna végigkísérni az indulástól a több milliárdos árbevétel eléréséig. Végül az MKB és Budapest Bank kínálata nyújtotta azt a jó finanszírozást és előre tekintő hozzáállást, amire szükségük volt. Hozzá teszi:hosszú távon tőzsdei cégként látja maga előtt a Springtech cégcsoport jövőjét, egyelőre azonban még nem jött el a váltás ideje.

Ausztriában jött az áttörés

„A cégcsoportot a gyermekeinknek építjük” – mondja Koncz Zoltán a generációváltás kapcsán. A tervek szerint a jelenlegi tulajdonosi kör fokozatosan vonul majd vissza, és adja át helyét a fiataloknak. A vállalat igazgatóságához nemrég csatlakozott Koncz Axel, a család idősebb gyermeke is, aki gépészmérnökként segíti a cég fejlődését.

Az első 1 millió, azaz az első nagy üzlet története kapcsán a cégvezető elmeséli, hogy az indulás első szakaszában Ausztria volt a célpiac, egyszerű hideghívásokkal kereste fel a legnagyobb osztrák haszongépjármű alkatrész kereskedő cégeket. „Akit nem értem el telefonon, azokhoz elmentem személyesen, átverekedtem magam félig igaz sztorikkal a recepciósokon. Nagyjából 20 osztrák céget hívtam fel vagy látogattam meg 3 hét alatt.”.

Végül az egyik piacvezető osztrák teherautó alkatrészkereskedő cég nagyjából 1 hónap múlva leadta az első megrendelését, amit aztán hamar követtek a többiek is. Az első eladásokon szinte semmi profitja nem volt a cégnek, Koncz Zoltán elmondása szerint azonban nem is az volt a cél, hanem a piac és az árak megértése.

Szerencse és kemény munka szerepének tekintetében azt mondja, hogy a vállalata indulásának első pillanatától minden körülmény ellenük játszott. „Következetes és kemény munka mellett azonban sem a szerencsének, sem a balszerencsének nem jut szerepe egy vállalkozó életében” – zárja gondolatait.

arbev_Springtech Automotive Zrt.png