DSC_3293__food_base_OK.jpg

Győrfi Tamás a Food Base Kft. alapítója, ügyvezető igazgatója igazi pionírként vágott bele az aromagyártásba. Valójában a szerencsének köszönheti a szakmáját, hiszen a középiskolában órásnak készült és lehet, hogy soha nem jön létre a Food Base, ha időközben az órásmesterség nem veszít korábbi jelentőségéből. „Szüleim tanácsára végül vegyészmérnöki végzettséget szereztem. Egyik nyáron egy illóolaj- és aroma-keverő üzembe kerültem gyakorlatra, ahol azonnal beleszerettem az aromákba” – mesélt Győrfi Tamás az első lépésekről, amelyek elvezettek a vállalat létrejöttéhez. Ezután közel 10 évet dolgozott egy hazai aromagyártónál, ahol a szakma alapjait sikerült professzionálisan elsajátítania. Épp ezért úgy érezte, csak egy saját vállalkozásban tud kiteljesedni. Az első termék, amit vállalkozóként előállított egy borsaroma volt. Mára több mint 2000 termékkel dolgozik a Food Base. „Ez egyfajta művészet. Mi flavouristek ízeket alkotunk éppúgy, mint a parfümőrök az illatokat” – fogalmaz a szakmával kapcsolatban. Gyorsan jöttek az első sikerek és már az első évben eredményt produkált a garázsban berendezett laborból és egy konténerirodából álló vállalkozás. Végül 2008-ra elérkezett a lehetőség, hogy Gödöllőn, ahol ma is működik a cég, felépüljön az első komoly üzemük. Azóta szinte trendszerűen 4 évente tovább és tovább fejlesztik az üzemet. A Food Base célja, hogy elébe menjen az aktuális nemzetközi elvárásoknak. „A beérkező anyagokat saját modern analitikai berendezésekkel felszerelt minőségellenőrző laborunkban vizsgáljuk meg és nyomon tudjuk követni a származásukat. Az üzem FSSC 22000, GMP+B1, Kosher, BIO és Halal tanúsítvánnyal is rendelkezik” – ismertette.

Fontos az utánpótlás

A folyamatos oktatás, képzés és szakmai fejlődés mindenkor a cég hitvallásának egyik alappillére volt. A tulajdonos rendkívül büszke a nemzetközi szinten elismert flavourist képesítésére, amit 2013-ban Angliában, a Reddingi Egyetemen szerzett, Magyarországról elsőként, illetve arra, hogy ugyanilyen képesítéssel 2019 óta már a Food Base más dolgozója is rendelkezik, melyet a cég támogatásával szerzett meg. 2022-ben cégen belül saját képzési programot is elindítottak frissen végzettséget szerzett fiatalok számára, hogy a szakmai utánpótlás és az erős tudásbázis elérhető legyen a jövőben is a vállalat számára.

Ma már könnyű finanszírozást találni a növekedéshez, az induláskor azonban nem volt így. A pénzügyi válság évében egy akkoriban ismeretlennek számító ágazatban tevékenykedő kisvállalkozás nagyon nehezen jutott hitelhez. Győrfi Tamás szerencsére kitartó munkával talált finanszírozót, így elindult a cég nagyvállalattá alakítása. Eleinte minden profitot visszaforgattak és a vezetés-irányítást szinte egyszemélyben maga látta el, de az évi egymilliárdos árbevétel elérését követően már lehetővé vált az osztalék kivétel és egy szakértő menedzsment kialakítása is.

Minden partnerért megdolgoznak

Fő tevékenységük a kezdetektől az aroma- és illóolajgyártás az élelmiszeripar, valamint a takarmánygyártók számára. A cég mára az erős belföldi jelenlét mellett számos európai országba is exportál és egyre inkább nyit az egzotikus piacok, különösen a Közel-Kelet felé. Az aromákkal kapcsolatban érdekességként Győrfi Tamás megemlítette, hogy nem jellemző az egyes ízek szellemi tulajdonának oltalma. Ez egyszerűen abból fakad, hogy nem lehet igazán lemásolni egy ízt, inkább csak hasonlót lehet előállítani. A takarmány üzletágon belül külön kiemeli a horgászipart, ahol etetőanyagokhoz gyártanak különféle aromákat. „Évről évre egyre nagyobb ez a piac. A csaligyártók rendkívül nagy megrendelésállománnyal látják el a céget és különleges igényekkel állnak elő, ami nagy kreativitást igényel tőlünk” – mesélt erről az izgalmas szegmensről. A Food Base elsődleges partnerei a kis és közepes vállalkozások. Mint a tulajdonos elmondta, mindegyikükért keményen meg kellett dolgozni. „Az aroma egy bizalmi termék, hiszen egy jól működő receptúrában nem gyakran cserélgetik ezt az összetevőt. Ez nem olyan, mint egy édesítőszer, amit egyszerűen ki lehet váltani egy másik ugyanolyan termékkel. Épp ezért a cég életének a kezdeti szakaszában komoly kihívás volt a vevőknek bebizonyítani, hogy miért érdemes a mi arománkat választaniuk. Amit mi kínáltunk az a rugalmasság és a magas minőségű termékek és ügyfélkiszolgálás” – hangsúlyozta.

funfact__0000s_0015_Food-Base-Kft..png

A Food Base titka, hogy egyedi igények esetén kifejlesztik a vevő által kért ízt, sőt a partnerüket is bevonják a fejlesztésbe, valamint sokkal kisebb értékű megrendeléseket is kielégítenek, mint a nagy nemzetközi gyártók. Úgy véli, a sikert a rugalmas termékfejlesztésnek és a régóta elkötelezett, lojális és szakmailag felkészült kollégáknak köszönhetik. Utóbbi különösen fontos Győrfi Tamásnak. A régóta együtt dolgozó, családias és közvetlen hangulatú vállalati kultúra megőrzését, a munkatársakkal való személyes kapcsolat fenntartását a mai napig kiemelten fontosnak érzi.

Tudatos tervezéssel a növekedésért

Az elmúlt évek kríziseit elsősorban a tudatos tervezés segítségével vészelték át. Az alapanyagok beszerzése során mindig előre gondoskodtak a raktárkészletek feltöltéséről. Ez nagy segítséget jelentett a COVID idején, amikor felszakadoztak az ellátási láncok, hiszen teli raktárakkal indultak neki egy olyan időszaknak, amikor sokan üzemleállásra is kényszerültek az alapanyaghiány következtében. A 2021-es évük kimagasló eredménnyel zárult, 2022 azonban kisebb visszaesést hozott volumenben, ügyfeleket azonban nem veszítettek. A 2023. évben az előző év kihívásaira a Vállalat további növekedési stratégiával és újabb befektetésekkel reagált. Tudatosan felépített vállalati stratégia megvalósításától, a sales csapat létszámának megduplázásától, a szakmai területek megerősítésétől, a termelői terület bővítésétől várjuk a további fejlődést. Az elmúlt években megteremtettünk minden feltételt ahhoz, hogy gyártási kapacitásunk is dinamikusan növekedjen a jövőben. A BÉT 50 kiadványban való megjelenés előkészületei alatt érkezett a megkeresés a Tulajdonos részére, miszerint egy nemzetközi viszonylatokban is kiemelt szakmai elismerésnek örvendő Cégcsoport érdeklődik a Food Base tevékenysége iránt. A gyors ütemben zajló és sikeres tárgyalásoknak köszönhetően 2023. június 8-án, az izraeli tőzsdén jegyzett TURPAZ Cégcsoport többségi részesedést szerzett a Food Base Kft.-ben. A Turpaz és a Turpaz Cégcsoporthoz tartozó Food Base Kft. közötti szinergiáknak és együttműködésnek köszönhetően lehetőség nyílik a Vállalatok adottságainak jobb kiaknázására az aromák világában, a termékválaszték bővítésére és fejlesztésére, valamint az értékesítési lehetőségek növelésére világszerte.

arbev_Food Base Kft.png