DSC_4524__manyoki_vasvirag_OK.jpg

Véletlenül sem nevezhető lineárisnak a Mányoki Vasvirág Kft. fejlődési pályája. A sikerhez vezető út komoly kihívások elé állította Ferencz Istvánt, a cég ügyvezetőjét és egész családját. Kitartásuk és elkötelezettségük azonban meghozta gyümölcsét, hiszen két évtized kemény munkájának köszönhetően mára elmondhatják: egy virágzó vállalatot hoztak létre. A cég története az 1990-es években indult. Ferencz István édesapja elvesztette a munkáját ezért egyéni vállalkozóként nagymányoki otthonukban kovácsoltvas gyertyatartók, dísztárgyak készítésébe kezdett. Innen ered a vállalat neve: Mányoki Vasvirág. A család összetartása már ekkor is megmutatkozott, a munkában az egész család részt vett. A kétezres évek elejére a Mányoki Vasvirág kiépült vállalkozássá fejlődött, majd 2003-ban betéti társaságként is bejegyzésre került.

Újra kellett gondolni a termékpalettát

„Sajnos édesapám 2002-ben elhunyt, ezért ezeket a sikereket már nem élhette meg. Én viszont válaszút elé kerültem. Mérnökként az építőiparban dolgoztam és választanom kellett az addigi karrierem és a családi vállalkozás között. Végül a Mányoki Vasvirág mellett döntöttem” – mesélt a cég ügyvezetője a vállalattá válás időszakáról. Folyamatosan bővítették a termékpalettát. Egyre nagyobb volumenben gyártottak kovácsoltvas kerítéseket, majd megjelent az úszókapuk gyártása és ipari kerítések telepítése is a portfóliójukban. Az évtized végén azonban minden megváltozott. A piacot elárasztották a Kínából behozott kovácsoltvas termékek. „Amit felépítettünk 6-8 év alatt, egyetlen hónap alatt porig rombolta a távol-keleti import.”

A cég azonban nem szűnt meg. A vállalkozás transzformációját, újrapozícionálását a családi vagyonból finanszírozták, külső forrás bevonására a bankpiaci helyzet következtében akkor nem volt lehetőség. Mint Ferencz István elmondta, akkoriban a trapézlemezzel készült épületeket elkezdték kiváltani a szendvicspanelek. Korábbi építőipari tapasztalatira alapozva így belevágtak a szendvicspanellel készülő épületek kivitelezésébe. A 2014-2015 utáni időszakban a hazai építőipar fellendülésével párhuzamosan ugrásszerűen bővült a megrendelési állományuk. Évente 40-50 projektet visznek végig. Az árbevételük 2022-ben átlépte a 3 milliárd forintot. Két saját szerelőcsarnokot alakítottak ki, modern gépparkkal felszerelve és fejlett vállalatirányítási rendszert vezettek be. A cég profitját 2020-ig szinte teljesen visszaforgatták a vállalat fejlesztése érdekében. „Ha aközött kellett választani, hogy magunknak veszünk új autót, vagy a szerelőcsapatnak kisteherautót, akkor egyértelmű volt, hogy az utóbbi mellett döntöttünk. Minden nyereséget visszaforgattunk a fejlődés érdekében” – húzta alá Ferencz István.

Lényeg a családiasság

Mostanra könnyen jutnak külső finanszírozáshoz is. Az első csarnok felépítéséhez és felszereléséhez a Magyar Fejlesztési Bank KKV-k részére szóló kapacitásbővítésre szolgáló kombinált hitele nyújtott segítséget, valamint pályázati forrásokat is igénybe tudtak venni és a bankok is szívesen hiteleznek a vállalkozásnak.

A dinamikus bővülés azonban nem változtatott a Mányoki Vasvirág lényegén: a cég máig teljes egészében családi vállalkozás maradt. Ferencz István legfontosabb társa a vállalat élén nem más, mint a felesége Ferenczné Savanya Anett, aki egyben a társaság gazdasági vezetője. Kettejük közös munkája tette lehetővé a vállalkozás sikereit. Egymást támogatva vészelték át a legnehezebb időszakokat és együtt örültek munkájuk gyümölcsének. A Mányoki Vasvirág menedzsmentjének harmadik tagja az operatív irányításért felelős Hoffmann Antal is a családhoz tartozik, és nem terveznek a jövőben sem külső személyt bevonni a vállalatvezetésbe.

funfact__0000s_0030_Mányoki-Vasvirág-Kft..png

A családiasság a cég egész lényegét áthatja. Napjainkban már körülbelül 40 fő dolgozik a vállalkozásnak, ennek ellenére próbálnak minél szorosabb kapcsolatban lenni a munkavállalóikkal. Nem csoda, hogy az ágazathoz képest alacsony a fluktuáció. A korrekt fizetések, megfelelő munkakörülmények biztosítása alapvetés számukra. Amiben tudják, segítik egymást. Ha egy munkatárs költözik, biztos, hogy használhatja a céges kisteherautót és bármilyen problémával nyugodtan fordulhatnak Ferencz Istvánhoz, akinek az ajtaja nyitva áll minden kollégája előtt. Ez pedig oda vissza működik. „Ha mi így állunk az alkalmazottjainkhoz, ők is így fognak állni a munkájukhoz” – vélekedett.

Cél a dinamikus bővülés

Amikor a versenyképességről kérdezzük, válasza egyértelmű: a Mányoki Vasvirág versenyelőnyének a professzionális tervezés, a minőségi kivitelezés és a kiszámíthatóság tekinthető. Már az ajánlattétel során kidolgozzák a megrendelőtől kapott információk alapján a terveket, hogy minél pontosabb árajánlatot adhassanak. Egyedi tanácsokkal látják el a megrendelőket, olyan műszaki megoldásokkal kapcsolatban, amelyekkel csökkenthetőek a kivitelezés költségei, vagy éppen javítható az épület minősége. Részletes, 3 dimenziós, számítógépes modelleket készítenek a megrendelt épületről és már a tervezés fázisában fel tudják tárni az esetleges hibákat, így kivitelezésre már olyan épület kerül, ami teljes egészében megfelel a megrendelő előzetes igényeinek.

„Ez nagyon fontos ebben az ágazatban. A szektorban van egyfajta árverseny” – ismerteti a cégvezető. Jelen vannak olyan kis szereplők, akik nem megfelelő eszközökkel, komoly tervezés nélkül, alacsony minőségben, ám cserébe nagyon olcsón dolgoznak. Velük árban nem tudnak és nem is akarnak versenyezni. A hasonló méretű versenytársakkal viszont próbálnak együttműködni. Jövőbeni céljuk, hogy egyértelműen pozícionálják magukat az építőipar minőségi szegmensében, így stabilan kialakíthassák a saját piacukat.

Az elkövetkező időszakban tovább szeretnék fejleszteni a vállalatirányítást. Javítani akarnak a költséghatékonyságon, folytatni a fejlesztéseket. A 2023-as évet kissé nehezebbnek látják a korábbiaknál, de bíznak a vállalat ellenállóképességében. Ha pedig a gazdasági környezet lehetővé teszi, szeretnék folytatni a 2015 után megindult dinamikus bővülést.

arbev_Mányoki Vasvirág Kft.png