A Rábalux Zrt. teljes termékskáláját felsorolni első pillantásra is nagy kihívás, mert a modern és klasszikus lámpacsaládoktól kezdve a spotokon, a kültéri és beltéri lámpatesteken át a LED-es, valamint szolárárukig gyakorlatilag mindent forgalmaznak, ami a változatos lakossági igényeket kielégíti. Ennek a széles termékpalettának is köszönhető, hogy tavaly a cégcsoport 6,2 milliárd forint nettó árbevételt realizált.

Természetesen a választék csak egy a forgalomnövekedést eredményező tényezők közül, ennél azért jóval többre volt szükség. Például kitartó munkára, teljes körű szolgáltatási portfólió kialakítására, motivált és magasan képzett munkatársakra, valamint arra, hogy a tulajdonosok bátran nézzenek a változások elé. A 25 évvel ezelőtt, gyakorlatilag garázsvállalkozásként indult családi céget Czigler Csaba és édesapja alapította. Kezdetben kizárólag világítástechnikával foglalkozó szaküzletek részére értékesítettek, később azonban bar kácsáru ház láncok is bekapcsolódtak a termékeik forgalmazásába.

Napjainkban a csoport már kilenc saját tulajdonú leányvállalatból áll, amelyeken keresztül további 12 országba exportálja termékeit – meséli Czigler Csaba. A rendelések nagyságrendjét érzékelteti, hogy a Rábalux pár év alatt kinőtte a 2012-ben átadott logisztikai központját, ezért azt már bővíteni kellett. A Győri Ipari Parkban, mintegy 19 ezer négyzetméteres telken, negyedrészt uniós pályázati pénz segítségével megvalósított beruházás hozzávetőleg egymilliárd forintba került. A 7200 négyzetméter alapterületű létesítményben magasraktárat alakítottak ki, amelyben többszintes állványrendszeren raklapos tárolást végeznek. 82-rabalux.jpgA hatalmas raktárkapacitás-bővítéssel a társaság – stratégiai törekvésének megfelelően – teljes körű logisztikai szolgáltatást kíván nyújtani ügyfeleinek. A feltöltött tárolókapacitás ugyanis lehetővé teszi a partnerek számára a „just in time” megrendeléseket, ami az ezzel járó rugalmassággal és költséghatékonysággal együtt további versenyelőnyt jelent, s hűen szolgálja a Rábalux alapértékét. Utóbbi az üzleti partnerek és a lakossági végfelhasználók elégedettségében fejeződik ki, s ez a cég számára a prioritás.

A sikert a humán erőforrás oldaláról a csoport győri központjában dolgozó száz munkatárs támogatja. Az értékesítés három csatornán keresztül történik: szaküzletek, barkácsáruházláncok és különböző partneri webáruházak felületei biztosítják a kellő piaci lefedettséget, valamint a vásárlók elérését. Az online eladással foglalkozó oldalak munkáját igyekeznek azzal segíteni, hogy termékbemutató anyagokkal és fotókkal látják el őket. A társaság termékpalettáján ma már több mint 1800 cikkelem szerepel, és ez a kínálat – a teljes logisztikai szolgáltatásnak köszönhetően, SAP vállalatirányítási rendszer alkalmazásával – minden célországban elérhető.

A Rábalux Zrt. sikerességét bizonyítja, hogy az elmúlt évek kitartó munkájának köszönhetően a cég a kelet-közép-európai tulajdonú lámpagyártó és -forgalmazó vállalkozások között gyakorlatilag az első helyre küzdötte fel magát – mondja Baksa Kálmán vezérigazgató, aki öt évvel ezelőtt csatlakozott a társasághoz. A pénzügyi válságot követő időszakban nagy szükség volt a vezető újfajta, menedzsmentszemléletű szaktudására, amelynek köszönhetően sikerrel vészelték át az ínségesebb időket. Amellett, hogy nagymértékben bővítették a termékkínálatot, arra is képes volt a vállalat, hogy a termelés magas hozzáadottérték-igényű folyamatainak itthon tartása mellett a Távol-Keletre helyezze ki azokat a tevékenységeket, amelyeket ott költséghatékonyabban végre lehet hajtani. A még nagyobb hazai gyártás fejlesztésében jelentős potenciált lát a cégcsoport, ezzel kapcsolatban jelenleg is több projekt fut.

A társaság eredményességét nagymértékben növelték a bevezetett új, belső hatékonyságot erősítő folyamatok. A vezetés mindezen felül fontosnak tartja a kontrolling, illetve a magas szintű, stratégiai HR szerepét is. Multinacionális vállalatoknál edződött, alaposan felkészült kollégákat csábítottak el főként vezetői pozíciókba. A menedzsment ilyen tudatos építése elsődlegesen a tulajdonos érdeme. Sok más magyar cégbirtokossal ellentétben ugyanis belátta, hogy egy ilyen méretűvé vált társaságot a nála képzettebb vezetők sikeresebben tudnak irányítani. Jól átgondolt stratégiát követve vette fel a csoporthoz a családtól független vezérigazgatót, ő pedig háttérbe vonult, és a gyakorlatban is átadta a stafétabotot Baksa Kálmánnak. Ezt követően kezdődött el a professzionális cégvezetés kiépítése.

„Meg kell újulnunk 3-4 évenként, a divat és a piaci igények diktálják a feltételeket. Ehhez bizony évente 300-400 új típusú termékre van szükség, most éppen a LED-es lámpa a sláger. Persze egy-egy országban más-más a divatirányzat, amelyet nekünk is folyamatosan követnünk kell. A volt keleti blokk országaiban például jobban kedvelik a hagyományosabb formákat, nyugaton túlnyomórészt modern lámpatestekre van igény. A vásárlók árérzékenységének figyelemmel kísérése fontos szempont, amire oda kell figyelnünk” – hangsúlyozza a vezérigazgató. A cég erőteljes exporttevékenységét – a napi átlagosan 12 000 lámpa eladását – a magyar, a cseh, a szlovák, a román, a horvát, a bolgár, az ukrán és a lengyel leányvállalatok segítik, míg a Hongkongban működő leány nem értékesít, hanem stratégiai beszerzéssel és minőségbiztosítással foglalkozik.

A társaság finanszírozásáért a bankok is versengenek, hiszen működése folyamatosan, fenntartható módon bővül. A benne rejlő további növekedési potenciál pedig a tőkepiac számára szintén érdekes lehet, alkalmassá teszi egy esetleges jövőbeli tőkepiaci megjelenésre. A tulajdonos és a vezérigazgató egyetért abban, hogy a vállalat jó úton halad egy távolabbi időpontra időzített tőzsdére lépés felé.

A cégcsoport vezetőségének meggyőződése, hogy az üzleti sikerek elérésében kulcsfontosságú a fogyasztói igények teljes körű kielégítése. Ezért nagyon fontos a Rábalux Zrt. számára, hogy a partnerek számára komplett és magas színvonalú szolgáltatáscsomagot nyújtson. A termékekkel kapcsolatos szolgáltatásokon kívül a vállalat életre hívta a Rábalux Akadémia rendezvénysorozatot, amelynek célja a partnerek számára a legújabb ismeretek, trendek átadása annak érdekében, hogy minél sikeresebbek legyenek.

A stabil alapon működő, dinamikus növekedést maga mögött tudható csoport tevekénységét és üzleti eredményeit a Nemzetgazdasági Minisztérium „a hónap kis- és középvállalkozása” titulussal ismerte el.

83-rabalux.jpg