A külföldies hangzású név – több mint negyedszázada – valójában nem egy multit, hanem egy mára alaposan megerősödött középvállalkozást takar. Az elnevezés az optimalizálás és az energetika szó összevonásával keletkezett. Miért is, amikor a gazdasággal foglalkozók többsége céginformációkat szolgáltató informatikai társaságként ismeri az Optent? – tehetjük fel a kérdést. Azért, mert kezdetben a fizikus végzettségű Tóth Tamás és építészmérnök édesapja vállalatoknak adott energiamegtakarítási tanácsokat, méghozzá sikerdíjas alapon. Persze ez a rendszerváltást követően volt, amikor a korábban műszaki kutatóintézetben és a Műegyetemen dolgozó Tóth Tamás rájött, hogy a kutatói tevékenység – amellyel kapcsolatban úgy érezte, gyakran csak a fiókba kerülnek az eredmények – a megélhetés szempontjából sem optimális. A kvantummechanika után így belevágott az igazi kalandba, a vállalkozásba. Az 1990-ben alakult kis betéti társaság első ügyfeleit csak keservesen tudták felhajtani, pedig egy egyedi hardvert is kifejlesztettek a gyártók energiafogyasztásának csökkentésére. A módszerük működött is, de ekkoriban a programozásra nagyobb kereslet volt, így elsősorban ilyen munkákból éltek.

Az egyik ügyfelük kérésére programozott a cégalapító egy olyan megoldást, amely a felszámolás alá került vállalatok listáját volt képes kereshető formában megjeleníteni. Ez nagy kincs volt az 1989 utáni zűrzavaros években, amikor állami társaságok, azok különféle utódai, majd magáncégek tömegei kezdtek fizetésképtelenné válni. 78-opten.jpgEzek a listák ugyanis akkor csak papíralapon, közlönyökben voltak elérhetők, így rengeteg emberi munka volt, mire valaki egy új partnert leellenőrzött, és a nagyobb cégeknél még így is gyakorta megesett, hogy például olyan vállalatnak adtak hitelbe árut, szolgáltatást, amely ellen már folyamatban volt csődeljárás vagy felszámolás. Először persze a vállalkozó lakótelepi nappalijában volt a „cégközpont”, és kézzel, manuálisan frissítették a flopilemezeken kínált lajstromokat. De volt fizetőképes kereslet, így rövidesen megszületett a cégek saját partnerlistáit a „csődjegyzékkel” automatikusan összefésülő program is. Az áttörést az hozta meg, amikor egy „jól beszélő” biztosítási ügynökbe botlottak, és megbízták az értékesítés megszervezésével. Persze a kezdetektől besegített Tóth Tamás restaurátor végzettségű felesége, és az első néhány esztendőben az ő jövedelméből éltek.

Mivel egyikőjüknek sem volt vezetési tapasztalata, a következő években a cégépítés kihívásaival kellett megküzdeniük. Bár az ezredforduló előtt még kevesebb mint két tucat alkalmazott volt, ma viszont már több mint százan dolgoznak a vállalatnak. Bár nem könnyű az emberek irányítása, azt Tóth Tamás mégis kiemeli: minden sikertörténet mögött egy tehetséges, kitartó csapat áll, így az Opten Kft. tulajdonosai sem jutottak volna idáig a cégépítésben, ha csak magukra számíthattak volna. Az viszont igaz, hogy hosszú évekig az utolsó fillért is visszaforgatták a vállalkozásukba. Még a lakótelepi lakásukban laktak jó ideig, és a régi autójuk is évekig megvolt. Banki hitelt csak keveset vettek fel, és a mai napig nem volt szükség külső tőkére, tulajdonostárs bevonására sem. Igaz, a következő években azért szóba jöhet olyan cégvásárlás, amelynek során mégis elkelhet a külső pénzügyi segítség.

A változások végigkísérik a társaság életét, és nagyobb tranzakciókra is nyitottá váltak az elmúlt időszakban. Az idén például önálló cégbe szerveztek, majd eladtak egy üzletágat, amely a jogi anyagok kiadásával foglalkozott.

De visszakanyarodva a vállalat történetéhez: az ezredfordulóra – a teljes cégadatbázis feldolgozása után – már CD-n, általában havi frissítéssel kínálták a társaságoknak, intézményeknek a hasznos vállalati listákat és a céginformációs szolgáltatásokat, s ekkortájt indították el az online rendszert is. Ezután jött a DVD-s kiadás, később az egyedülálló cégkapcsolati hálókat is feltérképező fejlesztés, majd pedig e kapcsolatok elemzése. Ez utóbbi újabb találmány, és kezdetben egyedülálló volt a hazai piacon (az Invitel InnoMax díját is megkapták érte). Ennek lényege, hogy a cégek közti viszonyok, kereszttulajdonlások és a vezető tisztségviselők közti mozgások, változások révén egyfajta viselkedéselemzéssel képesek jelezni azt, hogy egy adott társaság működése kockázatosabbá válhat. Ennek az értékelési struktúrának a banki világban ismert scoring rendszerek adják az alapját, ám a teljes céginformációs rendszer kifejlesztése és a hazai viszonyokra való optimalizálása a vállalat saját intenzív k+f tevékenységének az eredménye.

A legfrissebb irányt a mobilalkalmazás jelenti, valamint az, hogy egyre több egyedi kérést teljesítenek a nagyobb igényű, főként a sok ezer partnercéggel dolgozó nagyvállalatoknak. Sőt, például egy nagy szolgáltatónak azt is meg tudják mondani, hogy a hatalmas céges ügyfélállományát leelemezve milyen vállalatok lehetnek még potenciális kliensei. Minden egyes hazai társaságra ki tudják számolni az ügyféllé válás valószínűségét, a tőle várható bevételt (ügyfélértéket), és a hozzá kapcsolódó belépőtermék-javaslatot is képesek megadni. Ezek az elemzések a cégadatok (tevékenység, létszám, méret és ezek változásai), a pénzügyi információk és a vezetők, valamint a tulajdonosok adatai (életkor, lakcím, kapcsolódó családtagok, cégek stb.) alapján, különböző statisztikai (modern szóval: adatbányászati és big data) módszerekkel készülnek. Ez az üzletág ma még csak mintegy a tizedét adja a bevételnek, hiszen egy egész országot (és számos külföldi partnert) kiszolgálnak céginformációkkal, de a jövőben e terület súlya jelentősen nőhet.

Tóth Tamás szerint a siker egyik fontos pillére az, hogy állandó változásra van szükség egy vállalaton belül. „A siker kényelmessé tesz, elfedi a meglévő problémákat, feszültségeket” – vallja, így rendszeresnek kell lennie a hatékonyság javításának, különösen egy informatikai társaságnál. Állandóságot jelent viszont a családi háttér – amelyet szintén tulajdonos-ügyvezető feleségével közösen alkotnak –, amit csak erősít, hogy Tamás lánya is a cégnél dolgozik, a marketingért felel, azonkívül sok esetben helyettesíti édesapját az ügyvezetői feladatok ellátása során.

79-opten.jpg