Az 1952-ben alapított Hajdu hadiipari gyártóként kezdte pályafutását. Az elmúlt 65 évben az üzemeikből sokféle termék kikerült már: többek közt készítettek cipőtisztítót, akkumulátort és olajradiátort is. Az országos népszerűségüket viszont a mosógépeikkel szerezték meg. Jellemző, hogy a hiánygazdaság idején a vevőknek rendre hónapokat kellett várniuk az áruikra. Bár háztartási gépeket mind a mai napig gyártanak, a jövőjüket már nem erre építik.

Jelenleg a cégcsoport forgalmának döntő részét két ágazat biztosítja: az egyik a használati meleg víz előállításához és a fűtéshez kapcsolódó hő technikai termékek, a másik az autóipari szerszámok és alkatrészek gyártása. Utóbbi 15 éve került be a portfóliójukba, abban az időben, amikor a műszaki kapacitásuknak még csak az 50 százalékát használták ki. A kínálatukat pont azért kezdték el bővíteni, hogy a gépeik ne álljanak kihasználatlanul. 37-hajdu.jpgMa már ott tartanak, hogy a préselt fém alkatrészeiket jóformán minden Európában gyártott autómárka felhasználja a járműveihez. A két lábon állás a válság alatt különösen jól jött: mivel a nyugat-európai konkurense ik a recesszió miatt sorra csődbe mentek, rengeteg megrendelés vándorolt át hozzájuk. A verseny azonban még így is roppant kiélezett: a stabil növekedéshez a minőség és a pontosság mellett jó problémamegoldásra, profi vállalatirányítási rendszerre és speciális szakértelemre is szükség van.

„Na és persze megbízhatóságra, amelyre most és a jövőben éppúgy építünk, mint ahogy a múltban is tettük. Nekünk például az alkatrészek gyors kiszállítása nem jelent gondot” – jegyzi meg a Hajdu Autotechnika Zrt. vezérigazgatója, Dedéné Novotni Anna. Ügyfeleik részére komplex szolgáltatáscsomagot kínálnak. Ha egy vevő megkeresi a céget egy alkatrész tervével, akkor azt a szerszámot is el tudják készíteni, amellyel a kért terméket le lehet gyártani, majd az előállítás során azt karban is tudják tartani. Mivel a konkurenseik legtöbbje nem nyújt ilyen szolgáltatást, ez komoly versenyelőnyt jelent. A gondolat, hogy egy új csarnokot kellene felhúzni, két-három éve kezdett el körvonalazódni: a tervek szerint a hamarosan átadandó létesítmény segítségével az autóiparból származó bevételeik öt-hat esztendő alatt a duplájukra ugranak.

A társaság egyébként jelenleg szinte teljesen exportra termel: legnagyobb megrendelőjük a francia Faurecia alkatrészgyártó konszern, de partnereik között szerepel többek közt a Remy és a Daimler is. Technológiai képességeik a legjobban Tier 2-es szinten értékesíthetők, így főleg ezen a platformon mozognak. A verseny persze itt is roppant kiélezett, ráadásul rendkívül nagy minőségi elvárásoknak kell megfelelni. A kivitel egyébként a vállalatcsoport másik oszlopos tagjánál, a forróvíz-tárolókat és vízmelegítőket is gyártó Hajdu Hajdúsági Ipari Zrt.-nél is hagyományosan rendkívül fontos. Ez a cég a múltja miatt egyébként is sajátos helyzetben van: annak idején, a szocializmus alatt a nyugatra is eladható termékeket a jó valutáért a kapitalista országokba szállították. Ezért a Hajdu áruit Nyugat-Európában már jól ismerik. Keleten viszont mintegy tíz éve a nulláról kellett elindulniuk.

Ám ez sem jelentett problémát: ma már például Oroszországban is van egy saját leányvállalatuk. De akadt egy másik megoldandó feladat is: a melegvíz-ellátás területén az igények ugyanis alaposan megváltoztak az utóbbi időszakban. A környezetkímélő működés és az energiahatékonyság egyre inkább alapelvárásnak számít. Pont ezért csak az elmúlt években 400 millió forintot költöttek termékfejlesztésre. Az új fejlesztések között még egy hővisszanyerő szellőztetőberendezés is helyet kapott, amely olyan keskeny, hogy az ablakpárkányba is be lehet építeni. De a beruházások egyébként is egymást érik a cégnél: az utóbbi években 520 millió forintból például a saját infrastruktúrájukat, így a teljes villamosenergia-, illetve az ivóvízellátó rendszert is megújították.

Az ipari parkjuk működtetését és a telephelyük energiaszolgáltatását a Hajdu Infrastruktúra Zrt. intézi. A csoportban lévő három vállalat a hatékonyság jegyében holdingszerűen működik. Az alaptevékenységét mindenki önállóan végzi, viszont ahol célszerű – így például a gazdasági terület, a HR vagy a PR területén –, összehangolják a munkát.

Ami a jövőt illeti, az autóiparban a magasabb hozzáadott értékű termékek és az összeszerelés irányába kívánnak elmozdulni.

38-hajdu.jpg