A csaknem negyed évszázados múltra visszatekintő rendezvény átrajzolta Budapest arculatát. Felkerült a világ zenei-kulturális térképére, kétszer választották meg Európa legjobb nagyfesztiváljának. 2012-ben úgy tűnt, komoly bajba kerülnek a sikertörténetnek látszó rendezvény szervezői. Megtört a lendület, a nézőszám stagnált, ugyanakkor a kiéleződött nemzetközi versenyben folyamatosan, évi 30-40 százalékkal emelkedtek a zenekari árak, ezért a cég jelentős, közel 100 milliós veszteséggel zárta az évet. Ebben a helyzetben valószínűleg kevesen döntenének úgy, ahogy Gerendai Károly alapító-tulajdonos. Mindent egy lapra tett fel, és 300 millió forinttal megnövelte az innovációs költségvetési keretet, így a korábbi kétszerese jutott speciális látványvilágra, közösségi aktivitásokra és egyedi szolgáltatásokra. Eközben csökkentette a fizetéseket, a működési költségeket és a sztárokra fordítható programbüdzsét. A döntést azzal indokolta: abban akar versenyezni, amiben jobb tud lenni a többieknél.

Hogy jó lóra tett, ez ma már nyugodtan kijelenthető. Az elmúlt években ismét jelentősen nőtt a látogatószám, a nyereség, sőt, mostanra elérték a telt házas állapotot. Az idén már másfél hónappal a rendezvény előtt elfogyott az összes bérlet. Kevesen tudják, hogy a magyar állam után a Sziget költ a legtöbbet kultúrára. Rendezvényeiken csak a programokra nagyjából 5 milliárd forintot fordítottak, de fesztiváljaik összköltségvetése már jóval 10 milliárd felett van. „A programok összeállításánál arra törekszünk, hogy igazán sokszínűek és világszínvonalúak legyenek. Szeretnénk, ha mindenki megtalálná a neki kedves műfajokat és előadókat, de ezen túl célunk az is, hogy olyan izgalmas produkciókat mutassunk meg, amelyeket máshol nem láthat a szélesebb közönség” – mondja Gerendai Károly. Mára elérte kapacitása maximumát a Sziget, napi 90 ezer embernél nem lehet többet fogadni, ennyi látogatót lehet biztonságosan, kulturáltan kiszolgálni. A fesztivál szervezői számára a fő feladat a Sziget-élmény fejlesztése: sokszínű programot, unikális látványvilágot biztosítani, amely felülmúlja a látogatók várakozásait. Az alapító azonban eggyel hátrébb lép: a jövő évi, 25., jubileumi Sziget Fesztivál szervezésében még részt vesz, ám utána kollégáinak adja át az operatív vezetési feladatokat. Azt mondja, „a siker kulcsa a jó csapat, munkatársai és barátai nélkül nem valósult volna meg mindaz, amit megálmodott”. A cég pénzügyi helyzete stabil, az elmúlt évekét is meghaladó mértékű, jelentős profi t lesz az idén is.

bet-50-kep-bet-35-sziget.jpg

„A nagyobbik részéből osztalékot fizetünk, illetve a lassan kifutó hitelünket törlesztjük, valamint fejlesztéseket és eszközbeszerzéseket végzünk” – magyarázza az alapító. Hozzáteszi: terveznek külföldi együttműködéseket, de azon az alapon, hogy ők a brandet, a knowhow-t és a kapcsolataikat adják bele a projektbe, míg a kinti partnerek vállalják az anyagi kockázatokat.

A Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. Európa egyik legismertebb fesztiválszervező cége lett, mára a legnagyobb a hazai piacon, de a régióban is vezető szerepet tölt be. A Sziget mellett szervezi a legnívósabb hazai gasztrofesztivált, a Gourmet-t, a Telekom VOLT és a Balaton Sound fesztiválokat, a Gyerek Szigetet, valamint a VOLT Produkció Kft.-vel együttműködésben részt vesz a B.My.Lake és a STRAND megszervezésében. Néhány éve az egri Music Hungary konferencia is a portfóliójába tartozik.